Home » Hoofdstuk 2 : Magnifiek Mandalay

HOOFDSTUK 2 : MAGNIFIEK MANDALAY

Mingalaba UniTrippers,

Beetje later dan gedacht volgt hier mijn 2e liveblog vanuit het Land van Goud, Myanmar. Het is hier zo mooi dat de tijd mij ontbreekt om te schrijven.

Even een paar dingen verduidelijken voor ik verder ga. Ik vertelde jullie al dat ze hier aan de rechterkant van de weg rijden, maar ook het stuur rechts staat. Het stuur staat rechts omdat ze hier vroeger wel links reden, net zoals in Groot-Brittannië, toen Birma een kolonie was van G-B en omdat de wagens hier veelal van Japanse makelij zijn. Na de onafhankelijkheid heeft de regering als tegenrespons gezegd dat ze rechts gaan rijden, niet nadenkend dat de sturen dan verkeerd staan. Anyway, they make it work 🙂

Waar waren we gebleven… Juist! Mandalay.

Dag 4 – Mandalay

Damn wat was het een zware ochtend, 4u30 ging de telefoon af voor de ‘wake up call’. Mijn chauffeur stond me op te wachten om me naar de luchthaven te brengen, want vandaag vlieg ik naar Mandalay.

Ik kom aan op de luchthaven, gloednieuwe domestic terminal. “Open yesterday”,  dat waren de woorden van mijn chauffeur. Haha, oké! 🙂 teken dat het verbeteren van de infrastructuur in een stroomversnelling aan het komen is. Om 7u was mijn vlucht van Yangon naar Mandalay en om 6u30 stond mijn vlucht nog steeds niet op het bord zodat ik nog niet kon inchecken. Gelukkig weet ik mijn geduld te bewaren door mijn ervaring op Aziatisch grondgebied.

Uiteindelijk op een kwartier tijd door de check-in, bagage check en douane kunnen gaan. De bus op, over de tarmac naar het vliegtuig. Nog nooit met zo’n kleintje gevlogen, configuratie 2-2, so cosy J ik zat met een grote groep Thaise toeristen in het vliegtuig, en er zat dan ook een oudere Thaise dame naast mij. We hebben de hele vlucht gezellig aan het keuvelen geweest toen ze door had dat ik een woordje Thais spreek. Super schattige vrouw!

Een goed uur later arriveer ik in Mandalay. Ik haal mijn bagage op en zit geen 10min in de auto voor ik in slaap val. Wanneer ik wakker word, blijkt dat mijn gids al 45min aan een pagode staat te wachten tot ik wakker word. Oeps! Niet zomaar een pagode overigens, maar Maha Muni is één van de belangrijkste pagodes en Boeddhabeelden voor Birmezen. Een bezoek aan een wood carving en golden leaf workshop later was ik wakker genoeg om met volle concentratie het bezoek aan het prachtige Royal Palace te beleven.

Het paleis was opgetrokken voor King Mindon, die gezien wordt als de stichter van Mandalay. Niet alleen hij had een geweldig optrekje binnen de paleismuren, maar hij liet ook 32 aparte huisjes bouwen voor zijn 32 vrouwen. “King Mindon love women”.

Na dit bezoek had mijn chauffeur al snel door dat ik wel even een siësta kon gebruiken in het hotel.

Na de middag volgde een bezoek aan de Shwenandaw Kyaung, een houten monastery dat vroeger helemaal met goud bedekt was. ‘Shwe’ betekent dan ook goud. Vervolgens reden we een stukje verder naar de Kuthodaw Pagode, door de UNESCO erkend als grootste boek ter wereld. 729 kleine pagodes verbergen allemaal een deel van het boek, geschreven in Pali-taal. 8 maanden zou een monnik erover doen om het ‘boek’ te lezen.

Afsluiter van de dag was er weer eentje van formaat. Bovenop Mandalay Hill kon ik de magnifieke Su Taung Pyi Pagode aanschouwen. Van hieruit had ik ook een geweldige uitzicht om de zon over Mandalay te zien ondergaan.

Dag 5 – Amarapura – Innwa

Deze dag stond in het teken van de country side rondom Mandalay. We starten onze dag bij het Maha Gandayon Monastery in Amarapura, waar meer dan 1000 monniken leven en ’s ochtend een prachtig ritueel doorlopen. Helaas was de straat overstelpt door Chinezen, die absoluut geen schaamte hebben en officieel door mij worden verkozen als slechtste toeristen ter wereld.

Gelukkig werd ik weer snel opgevrolijkt door de rit in een horse cart in Innwa. Een prachtige rustgevende manier om enkele oude pagodes en monasteries te bezoeken op het platteland.

Mijn chauffeur Koko, die aan het studeren was om tourgids te worden leidde me fantastisch rond. Koko is zo’n lieve man, ik hoop zo van harte dat wanneer hij zijn Engels nog een beetje kan bijschaven, dat hij zijn licentie krijgt als tourgids. Zou me een fantastisch gevoel geven.

Tijdens de lunch ontmoette ik voor het eerst ander Belgen. Zij hadden er net een fietstocht opzitten in Innwa. Ook zeer de moeite leek mij.

De weg zette zich na de lunch verder richting een bezoek aan Sagaing Hill. Een prachtige tempel was uitgesneden in de rotsen en onvoorstelbaar mooi afgewerkt met goud, Boeddha’s en jade kleurige tegels.

En toen! Toen was mijn langverwachte moment eindelijk aangekomen. De U Bein Brug <3

We kwamen aan tussen een horde van bussen, minivans, brommers, … En voor je liggen er dan allemaal kleine bootjes aangemeerd die je voor zo’n 12 dollar kan huren om de zonsondergang vanop het meer te zien. Ik besloot een bootje te delen met een Australiër die ik toevallig tegen kwam en ook alleen reisde.

De zonsondergang was de mooiste die ik in mijn leven ooit ergens gezien heb. Werkelijk fantastisch mooi! De beelden daarvan kan je hieronder en op mijn live video op de Facebook pagina van UniTrips terugvinden.

En toen zat het verhaal Mandalay er ook weer op. Next stop -> Bagan! Het wordt er niet minder op!

Exotische reisgroeten vanuit het warme Myanmar,