Ga met je motorbike in stijl de baan op in Vietnam
Laten we het gewoon zeggen: rijden in Vietnam is niet zo veilig. Als je een ervaren motorrijder tegenkomt die lang genoeg in Vietnam heeft gewoond, zal die je vertellen dat dit land een van de gevaarlijkste wegen heeft en het gekste verkeer waar ze ooit in gereden hebben. Waarschijnlijk zullen ze je adviseren om je ‘gewoon’ te mengen en zelf een agressieve rijder te worden om het pure verkeerslawaai wat je ervaart in elke stad in heel Vietnam te overleven.
Je zal snel genoeg beseffen dat er een verkeerscultuur is in Vietnam; helaas kom je dan te weten dat deze reeks ‘ongeschreven regels’ impliceert dat sommige bestuurders helemaal geen regels respecteren of eenvoudigweg onvoorzichtig rijden, zonder rekening te houden met anderen.
Raak echter niet in paniek als je van plan bent een motorreis te maken door het opkomende drakenland. Eerlijk gezegd wordt het rijden in Vietnam veel gemakkelijker en minder bedreigend als je er een paar gouden regels leert over de rijstijl hier. Het spreekt voor zich dat je ook de goede uitrusting nodig hebt voor de lange reis (Vietnam heeft een kustlijn van 3.260 kilometer!) en zorg ervoor dat je onderhoud goed is gedaan. Laten we je op de hoogte brengen en voorbereiden op de rit.
Rijden aan de verkeerde kant
Een van de eerste dingen die je zal opmerken bij het observeren van lokaal verkeer, is dat ze de neiging hebben om nooit te stoppen. Dit betekent rijden aan de verkeerde kant van de weg, rode lichten negeren en zenuwslopende beslissingen maken.
Wanneer je voor het eerst start, wil je waarschijnlijk dicht bij de stoeprand blijven en in een vrij langzaam tempo rijden. Dit is goed, maar houd er rekening mee dat mensen op de weg komen, in de verkeerde richting rijden, en dan direct naar je toe rijden. Dit zal je waarschijnlijk eerst verontrusten, maar dit gevoel vervaagt als je eenmaal ziet dat het een gangbare praktijk is in Vietnam. Om je aan te passen, moet je er wat ruimte laten tussen jezelf en de stoeprand om plaats te maken voor de risicovolle chauffeurs.
De toeter gebruiken
Mensen gebruiken hun toeters de hele tijd in Vietnam! Dit wordt duidelijk na een verblijf van 10 minuten in het land, maar wat je moet weten is waarom ze elkaar voortdurend toejuichen. Sommige chauffeurs doen het elke keer dat ze draaien, terwijl anderen het gebruiken wanneer ze een andere chauffeur benaderen langs achter als een soort ‘heads-up’. Laat niet alle kleine toeters je overweldigen, focus je gewoon op het rijden en beschouw ze als een groet waarschuwing van je mede-bestuurders.
Kijk uit met wegomstandigheden
Vietnam heeft ongeveer 210.000 kilometer aan wegen, waarvan de meeste tamelijk in slechte conditie zijn in vergelijking met westerse landen. Dit maakt rijden nog uitdagender dan het al is, rekening houdend met de eerder genoemde Vietnamese rijstijl.
De staat van de wegen verschilt van regio tot regio: in het noorden zijn veel wegen ontoegankelijk tijdens het regenseizoen, terwijl in het zuiden snelwegen de norm zijn. Houd er rekening mee dat tijdens het rijden door het platteland, je de weg deelt met boerderijdieren en machines.
Ga online grondig onderzoek doen naar de staat van wegen en snelwegen die je van plan bent te nemen. Deelnemen aan een motorfietstour onder leiding van een gerenommeerd bedrijf is misschien een goed idee als je een onervaren chauffeur bent of je twijfelt over solo rijden de hele reis.