Home » 3. Hemels Halong Bay

3. HEMELS HALONG BAY

Mooie timing van Peking Express!

Dag 5

De afgelopen dagen verbleven we in het uiterste noordoosten van Vietnam. Waar we alles samen slechts een handvol andere toeristen konden ontmoeten. Zalig! Op vakantie in Azië zie ik dan ook liefst alleen maar glimlachende en uiterst vriendelijke spleetoogjes (goed bedoeld!). 😀

Vandaag rijden we van Cao Bang naar Lang Son, een tocht van 4 uurtjes rijden. Lang Son was tijdens de oorlog compleet verwoest en pas de laatste jaren weer aan het opbloeien. De stad is een stuk groter dan Cao Bang, maar de mogelijke bezienswaardigheden zijn hier een stukje geringer.

We bezochten de Tam Thanh grotto, maar geven eerlijk toe, we hebben ondertussen al beter gezien. Wel leuk is dat je met de rug naar de tempelgrot, je voor jou een legendarische rots ziet staan, genaamd “wife waiting for husband”. Verder bezochten we de Ky Lua Market en de Flag Tower, het hoogste punt van de stad en vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de stad die 360° omgeven is door bergen.

Achteraf gezien hadden we liever na het bezoek aan de Ban Gioc watervallen meteen hier naartoe gereden, om zo een dagje uit te sparen op weg naar Halong Bay. Daarvoor dienen prospectie reizen 🙂

Dag 6 & 7

En dan was de tweedaagse aangebroken, waarop Peking Express de start van het nieuwe seizoen perfect op heeft afgestemd. Waarvoor dank PE! 😉

Peking Express gaat dit jaar namelijk door Vietnam, Laos en Cambodja en start in Halong Bay. Waar gaan wij nu 2 dagen naartoe? Juist! Halong Bay.

‘Ha Long’ betekent ‘nederdaling van de Draak’. Volgens de legende zou die naar de baai getrokken zijn om de zeestromingen te temmen. Daarbij hebben de bewegingen van zijn staart zo’n diepe dalen geslagen in de bergketen, dat wanneer het dier weer in zee plonsde, het waterpeil zodanig steeg dat het water de dalen vulde. Alleen de hoogste toppen bleven zichtbaar.

Altijd leuk zo’n legendes hier, maar geloofwaardigheid … 😅

Een iets wetenschappelijkere verklaring zegt dat het regenwater, over de tienduizenden jaren heen, een uitgestrekt plateau heeft uitgevreten. Daarna brokkelden grote hoeveelheden kalksteen af tot enkel de hardste rotsen overbleven.

Halong Bay werd in 1993 opgenomen op de Werelderfgoedlijst van Unesco als ‘natuurschoon’. Onze verwachtingen waren dus hoog gespannen.

Wat er ook over geschreven is, Halong Bay heeft onze verwachtingen overtroffen!! WOW! Niet voor niets de beroemdste bergtoppen van Azië!

We scheepten ’s middags in Hon Gai op onze junk, waar we ook één nacht op zouden overnachten. Terwijl we wegvoeren van het vasteland kregen we al een erg lekkere lunch voorgeschoteld. Toen die achter de kiezen was, maakten we ons snel uit de voeten richting het zonnedek.

En daar zagen we dan eindelijk de natuurpracht die ons werd verteld. Tweeduizend bergtoppen, van alle vormen en formaten, rijzen hier uit boven de zee. Terwijl je verder vaart, verandert het landschap voortdurend en dringt er een magische en onrealistische sfeer tot je door.

We maakten een tocht richting Bai Tu Long Bay. Want wat vele mensen niet weten is dat de baai eigenlijk uit 3 delen bestaat. Halong Bay zelf wordt zo overspoeld door Chinezen dat er nog weinig leuks aan is tijdens de stops. Wij verkozen dus Bai Tu Long Bay. Onderweg legde de junk aan op bepaalde stopplaatsen en stapten we achteraan de boot op de tender die ons dan aan land bracht. Een tender is een klein, handig en snel manoeuvreerbaar bootje, ideaal om je over korte afstanden te bewegen op zee.

De stops die we maakten onderweg waren o.a. Vung Vieng, footprint beach en een grot. Vung Vieng is een vissersdorpje, drijvend op water, waar we in een rustieke roeiboot door vaarden en de lokale bevolking konden ontmoeten. In het dorpje is zelfs een drijvende school aanwezig. Ze houden zich uiteraard bezig met vissen, maar ook met het kweken van parels in oesters. Dan planten ze een piepklein bolletje in de oester, en die produceert dan over minimum 7 jaar een parel.

Ook krijg je tijdens deze tweedaagse tocht uitgebreid de kans om te relaxen op de witte zandstranden en om te kajakken op de baai. ’s Morgens kan je dan weer een Tai Chi les volgen op het zonnedek terwijl je de zon voor je ziet opkomen, magisch!

Het leukste van alles is dat je ook de kans krijgt om te zwemmen in het midden van de baai! Prachtig 😍

Om de schoonheid van Halong Bay nog een laatste extra kracht bij te zetten, wil ik graag Pan Ting-Kouei citeren die ooit dit over Halong Bay zei:

“Hun verschijning laat onze verbeelding op hol slaan … Soms, als je er lang naar kijkt, beginnen ze op wilde dieren te lijken, of op zittende woeste krijgers … Soms zijn het chaotische bergtoppen omringd door de vuurwolken van de zomerdagen … Telkens als wij op een plaats kwamen waar de bergen alle plaats innamen en de zee kleiner werd, vroeg ik me af of we wel verder zouden kunnen varen. Ik vergat zelfs bijna dat we op zee voeren!”