Home » 1. Chau Vietnam

1. CHAU VIETNAM

Goedenavond Vietnam

Daar zijn we dan. Goed en wel aangekomen na 2 tussenstops in Dubai en Bangkok.

Heel fijn dat Carmen, mijn lokale agente de tijd nam in Dubai om op haar vrije dag ons toch 3 uurtjes rond te rijden. Eens zo fijn dat enkele van mijn beste vrienden ook de tijd, moeite en vlucht namen om ons te vergezellen tijdens onze nacht in Bangkok.

Dag 1

Maar dan was het zover, we konden eindelijk vertrekken naar Vietnam. Eerste halte: Hanoi.

De vlucht naar Hanoi verliep snel en goed. Na de eerste Pho (typische Vietnamese soep) te hebben binnengespeeld en het modelvliegtuigje van Vietjet te hebben aangekocht, kwamen we aan in de 2e grootste stad van Vietnam, na Ho Chi Minh City.

Na afgifte van onze VOA letter en een dik uur te staan wachten, kregen we het visum in ons paspoort geplakt. De eerste voet op Vietnamese bodem was dan een feit. Met onze chauffeur trokken we daarna richting centrum, waar we zo’n 45min later toekwamen aan ons hotel.

Mochten we onze ogen hebben toegedaan van de luchthaven tot in het centrum, en ze daar pas zouden geopend hebben, dan zouden we geen flauw idee hebben aan welke kant van de weg ze hier eigenlijk rijden! Motorbikes, auto’s, cyclo’s en fietsen, ze rijden hier allemaal kriskras door mekaar 😅

We dropten onze bagage snel in onze kamer en namen snel een taxi richting het Ho Chi Minh Mausoleum. Het was al avond en het mausoleum was dan ook prachtig verlicht en was al van ver te zien. Wachters op post in strakke witte uniformen en verroeren geen vin. De enige beweging zichtbaar, buiten de aanwezige Vietnamezen, was de grote rode vlag met gele ster die strak geblazen door de wind, het hele monument extra kracht bijzette.

Ondertussen hadden we zo’n honger gekregen dat we ons naar het Hoan Kiem Lake begaven, waarrond de straten voor een of andere reden volledig afgezet waren. Drukte alom. We vonden ons snel een leuk BBQ restaurant waar we zelf ons vlees konden bakken en we uitzagen over de rode brug en pagoda die zo mooi afsteken op het meer.

Wat ons nog opviel:

• Ook Uber heeft zijn weg in Vietnam gevonden. Zij het niet met de auto, maar met het meest voorkomende vervoersmiddel hier: de motorbike 🙂 Daarop zitten dan mannetjes met een blauw vestje aan waar achterop groot staat geschreven: Uber.
  • Ook is de hype van het hoverboard komen overwaaien, alleen zijn ze er hier zeer creatief mee omgesprongen. Een ijzeren frame met een extra wiel vooraan is netjes gemonteerd en heeft het hoverboard omgetoverd tot een elektrische go-cart.

Snel ons bedje in want het zou vroeg dag worden.

Dag 2

6u30: TUUUUUUT!! Daar gaat de wekker. Tijd om op te staan!

We verlaten vandaag Hanoi richting het noorden, naar het authentieke en niet-toeristische Ba Be Meer. In totaal een tocht van 6 uur.

Na 2 uur komen we aan in Thai Nguyen, waar we goed een half uur een bezoekje brengen aan het Ethnology Museum. Vietnam telt in totaal 53 etnische minderheden, bijna nergens in Azië is er meer diversiteit in afkomst en taal. Deze minderheden staan netjes tentoongesteld met de waarden, gebruiken, kledij, type woningen, … Erg interessant! Ook al waren er een aantal bussen middelbare studenten die het erg luidruchtig maakten. Gelukkig werd er voor hen een Water Puppet Show gespeeld, waarvan wij ook konden meegenieten 👌

Vier uurtjes later kwamen we aan in Ba Be. Onderweg de meeste fantastische rijstvelden en -terrassen, en het ene dorpje nog charmanter dan het andere. Dan links, dan rechts, ogen kwamen te kort terwijl we via een soms moeilijk berijdbare weg, een kabbelend riviertje volgden.

In Ba Be stapten we de boot op, een tochtje die ons verder zou brengen dan oorspronkelijk gedacht. Ba Be National Park is een van de mooiste natuurgebieden in Vietnam. Ba Be betekent “drie meren”, maar bestaat eigenlijk maar uit één meer, te onderscheiden in drie gedeelten.

Omgeven door kalksteenbergen varen we richting Dua Dang, een indrukwekkende waterval waarvan je het donderende water al vanop verre afstand kan horen. Even later bezoeken we de Dong Puong Pong grot, een tunnelvormige grot waar een aangelegd padje je langs de gierende vleermuizen naar een mooi uitzichtpunt brengt.

Na deze 4 uur durende boottocht leggen we aan en worden we per motorbike een kilometertje verderop afgezet bij onze homestay van Tay mensen. De Tay zijn één van de volkeren in het noorden die nog op traditionele wijze in de bergen leven.

We installeren ons aan tafel voor een ge-wel-dig lekkere maaltijd, we nemen een douchke en laten onze gedachten dan rusten. Tot morgen, op naar Cao Bang!