Home » Hoofdstuk 1 : Mingalaba Myanmar

HOOFDSTUK 1 : MINGALABA MYANMAR

Hello UniTrippers!

Ja ja eindelijk, mijn eerste reisblog vanuit Myanmar, maar laat ik even een paar dagen terug gaan.

Dinsdag vertrok ik op Brussels Airport met een vlucht die me naar het land van de blije mensen zou brengen, maar vooraleer ik er daadwerkelijk aankwam had ik nog 2 stops voor de boeg.

De eerste was Abu Dhabi, thuisbasis van mijn preferred airline Etihad. Tijdens mijn korte stop hier zet ik mijn tradities verder, deze zijn een kijkje nemen in Terminal 1 en een pizza eten bij Bricco 😀 gelukkig vertrok mijn aansluitende vlucht 2 uur later vanuit Terminal 1 dus kon ik rustig wat blijven chillen.

Dag 1 : Bangkok / Yangon

De tweede stop heb ik bewust wat langer gemaakt aangezien het mijn geliefde stad Bangkok betrof. Door de lange tussenstop kon ik de luchthaven uit en even de stad intrekken. Na een traditionele pad thai kai gegeten te hebben en een Chang achterover te slaan op Khao San Road trok ik naar Prince Palace Hotel, waar de zetel is van mijn lokale agent. Ik werd hartelijk verwelkomd op kantoor en kreeg een prachtig T-shirt ter ere van onze éénjarige samenwerking. Mooi gebaar! Zoals gebruikelijk gaf ik ook op mijn beurt echte Belgische chocolade, 3 dozen deze keer in plaats van 1, er was mij namelijk verteld dat de chocolade daar nogal snel sneuvelt 😀

Na de laatste details over mijn rondreis Myanmar besproken te hebben trok ik weer naar Suvarnabhumi Airport en nam mijn vlucht verder naar Yangon. In Yangon had ik afgesproken met een goede Thaise vriend van mij, Uthai uit Chiang Mai. Ik was er iets eerder dan hem dus ik wachtte hem  op aan de Arrival Hall. Het werd een erg blij weerzien. Met Uthai heb ik al prachtige streken bezocht in Thailand en nu dus ook in Myanmar. Helaas blijft hij enkel in Yangon met mij want daarna pikt hij weer zijn werk op als butler in Dhara Devi Hotel. Ook van hem kreeg ik enkele prachtige kadootjes en ja hoor, ook voor hem had ik Belgische chocolade meegebracht 😀 ik denk als ik een chocolaterie start in Thailand dat ik slapend rijk word, Thai people love chocolate 😅

Het was al avond toen we in het hotel arriveerden, we besloten om de rooftop van het hotel op te zoeken voor een stevig diner en een frisse Myanmar Beer, en dan maar in bed te kruipen om mijn jetlag weg te slapen en fris te zijn voor een dagje trippen in Yangon!

Dag 2 : Yangon

Aangezien we op tijd ons bed in waren gekropen, waren we ook op tijd wakker. Onze dag startte met de zoektocht naar een mooie longyi (Birmese sarong), welke deel uitmaakt van de traditionele klederdracht en vergezeld van de even traditionele slippers waren we klaar om Yangon te gaan ontdekken.

Eerste stop was de Chaukhtatkyi Pagoda, huis van de liggende boeddha. Wie ooit de Wat Po in Bangkok heeft gezien, deze liggende boeddha is nog véél groter!

Er vallen me een aantal dingen op terwijl ik over de straat wandel:

1. Auto’s rijden hier aan de rechterkant van de weg, net als bij ons en in tegenstelling tot Thailand. Maar het stuur staat hier ook aan de rechterkant, in tegenstelling tot bij ons en net als in Thailand. Ik sta niet te springen om hier met de auto te rijden!
  2. Overal waar je loopt in Yangon zie je rode plekken op de grond, geen bloed maar wel viezigheid. Ze kauwen hier namelijk op een rood spul en spuwen het dan telkens uit. Niet zo gezond ook niet blijkbaar want hun tanden en tandvlees zijn helemaal verrot.
  3. Vrouwen dragen een soort wit/geel poeder op hun gelaat. Geperst en gemalen uit een specifiek soort tak dient het als een natuurlijk huidverzorgingsmiddel.

De Birmezen zijn echt uitermate vriendelijk en ze begroeten je dan ook heel graag met ‘Mingalaba’ = goeiedag. Van die vriendelijkheid konden we ook genieten toen we gingen lunchen in het Karaweik Palace, een drijvende boot die dienst doet als restaurant. We werden er werkelijk bediend als koningen en kregen front row table bij het podium waar een traditionele show werd opgevoerd.

We besloten onze middag met een wandeling over de houten brug over het Kandawgyi Lake. Een prachtige wandeling als we het 3 keer omslaan van mijn enkel even buiten beschouwing laten. Het hout ligt namelijk niet overal even vast 🙄

De dag sloten we af met de mooiste bezienswaardigheid van Yangon, de Schwedagon Pagoda. We hadden uitgerekend om er bij zonsondergang te zijn en we zagen dus de pagode (eigenlijk een stoepa) zowel bij licht als bij donker.

Ik heb al heel wat tempels, stoepa’s en pagodes gezien maar deze staat toch echt wel in de Top 3. Een woord, WAUW!!

Het verschil tussen een stoepa en pagode is trouwens dat je een pagode binnen kan en een stoepa niet. Maar in Myanmar noemen ze elke tempel, stoepa en standbeeld ook gemakkelijkheidshalve ook pagode. De Schwedagon kan je niet in en is dus een stoepa.

Na dit hoogtepunt zakten onze oogleden al snel richting zuiden en lieten we de dag voor wat die was.

Dag 3 : Kyaikhtiyo / Bago

Auwtch! 5u30 ging mijn wekker al af. Om 6u zouden we worden opgepikt door een privé chauffeur want vandaag stond er een bijzondere trip op het programma. Myanmar heeft 3 belangrijke Boeddhistische bedevaartsoorden: Bagan, Mandalay en Kyaikhtiyo. Bagan en Mandalay staan later gepland maar geen 2 zonder 3 uiteraard.

• 4 uur rijden
  • 30 min met truck de berg op
  • 15 min wandelen op oncomfortabele slippers

En toen kwamen we eindelijk aan bij Kyaikhtiyo, aka Golden Rock. Ik zeg het er snel bij, de hele trip was absoluut de moeite! De rit in de truck was erg avontuurlijk, a real cheap thrill. Voor slechts 2000 Kyat (2 euro) maak je een ritje mee over een baantje met een hellingsgraad waar de Galibier stikjaloers op is en haarspeldbochten waar de Lacets de Montvernie een flink puntje aan kan zuigen.

De Golden Rock zelf is echt waanzinnig mooi! De rots ligt natuurlijk te balanceren op het randje van de berg, en zelfs een stevige aardbeving van enkele jaren geleden kon de rots niet doen verschuiven. De legende gaat dan ook dat de rots op zijn plaats wordt gehouden door een haartje van Boeddha. Het weergaloze uitzicht krijg je er zomaar gratis bij. Een must-do deze hoor!

Na dit bezoek maken we geen rechtstreekse terugkeer naar Yangon want onderweg zijn we nog gestopt in Bago, voormalige hoofdstad van Myanmar. Hier hebben we het voormalig koninklijk paleis gezien, welk volledig platgebrand werd ten tijde van oorlog, maar nu nagebouwd is volgens de tekeningen die een Italiaanse bezoeker ooit maakte.

Vlakbij het gouden koninklijk paleis bevindt zich de Schwemawdaw Pagoda. Want niet de Schwedagon in Yangon is de grootste pagode van Myanmar, maar het is deze Schwemawdaw Pagode in Bago.

Schwethalyaung Pagoda was onze laatste stop van de dag.

Moe maar zeer voldaan keren we terug naar het hotel. Het is alweer de laatste avond die ik kan spenderen met Uthai alvorens ik weer voor een paar maanden afscheid moet nemen. Gelukkig is vriendschap niet te meten in afstand en houden we ook ondertussen goed contact.

Morgen op naar Mandalay! ✈️

Klaar voor alweer een nieuw hoofdstuk. Laters, Sjobbe.